El final de “Lost” a la xarxa

“Perdidos” es va acomiadar dels seguidors fidel al seu estil, fent història. El final de la sèrie que ha esdevingut un autèntic fenomen mundial gràcies a internet, va marcar una nova fita al Twitter quan el “hashtag” “#Lost” va arribar a representar prop del 4,5% dels “tweets” publicats a tot el món durant la matinada de diumenge a dilluns. El capítol “The End”, genial per a uns quants i decebedor per a d’altres, ha provocat la creació de nombrosos grups al Facebook.

Més de 13,5 milions de persones van seguir diumenge passat l’emissió als Estats Units del darrer episodi de la sèrie "Perdidos" (la traducció de "Lost" segons els criteris lingüístics de la CCMA). Les dues hores i mitja de "The End", en què els fans van conèixer el desenllaç dels supervivents a l’accident del vol 815 d’Oceanic, van ser el programa més vist del dia als Estats Units i el capítol més seguit de la sèrie en els darrers dos anys, per sobre dels 11,5 milions d’espectadors de mitjana de l’última temporada.

Aquestes xifres, però, queden lluny de l’audiència dels últims episodis de sèries com "Friends" (52,5 milions), "Seinfeld" (76,3 milions), "Cheers" (80,4 milions) o "M*A*S*H" que, amb 105 milions d’espectadors és el capítol de televisió més vist de la història. El fenomen "Perdidos" s’ha viscut amb molta més intensitat a la xarxa que no pas a la televisió, on –tret de les dues primeres temporades– la sèrie no ha obtingut audiències espectaculars.

Al llarg de les sis temporades d’emissió de "Perdidos" els creadors de la sèrie han utilitzat la xarxa per complementar la trama: l’aerolínia Ajira Airways, l’organització filantròpica The Hanso Foundation o grups de música com Drive Shaft o Jeronimo Jackson disposen de pàgina web pròpia tot i existir únicament en la ficció. Han estat els fans, però, els que han fet més i més grossa la bola de neu fins a arribar a l’allau definitiva del darrer episodi.

L’emissió de l’últim capítol de la sèrie de manera simultània a 60 països va ser un factor decisiu perquè el "hashtag" (l’etiqueta que identifica la temàtica dels "tweets") "#Lost" arribés a representar el 4,47% dels missatges publicats al Twitter la matinada de dilluns. Si tenim en compte que, en un dia, s’acostumen a generar al voltant de 50 milions de "tweets", que el "hashtag" "#Lost" fos un "trending topic" (les etiquetes més utilitzades) durant tres dies seguits (dissabte, diumenge i dilluns) dóna una idea aproximada de la quantitat de gent que va comentar alguna cosa relacionada amb la sèrie. Aquesta repercussió cibernètica supera amb escreix la de qualsevol altre final d’una sèrie televisiva i ha tingut una visibilitat altíssima, que només han aconseguit catàstrofes com la del terratrèmol d’Haití (amb una punta del 7,79%). Un dia abans del final de "Perdidos", els gols de Milito durant la final de la Champions van arribar a alçar el "#Milito" a un 0,2% mentre que "#Champions" arribava a 0,67%. Es considera que una etiqueta que supera el llindar de l’1% de "tweets" ja assoleix una gran repercussió. Quan pràcticament tots els fans han vist l’episodi, el "hashtag" "#Lostfinale" s’ha convertit també en un dels "trending topics" dels dies 24 i 25, amb milers de "losties" comentant què els havia semblat el desenllaç.

També al Facebook el final de "Perdidos" s’ha convertit en tot un esdeveniment. Hores abans de l’emissió de "The End", es va crear el grup "Esta noche no va haver quien Dharma", que fa un joc de paraules amb la Iniciativa Dharma (una de les incògnites de la sèrie) i que en menys de 24 hores va doblar-ne els membres fins a superar els 1.200. Alhora, el grup "Yo también vivo con miedo a que no me guste el último capítulo de Lost" va guanyar 3.000 nous membres en les hores prèvies al final fins a aplegar 40.000 seguidors temerosos. També els grups que agrupen detractors de la sèrie van augmentar de seguidors, com els que es proclamen els més fans de la sèrie, ja que s’han perdut tots els capítols, o aquells que estan envoltats de fans de "Perdidos" i creuen que són els únics que no s’hi han enganxat.

El desenllaç, evidentment, va generar opinions enfrontades que també s’han reflectit a la xarxa social, amb grups que creuen que el final és "decebedor", els partidaris de com ha acabat la sèrie i els que admeten que no l’han entès. I, no hi podien faltar les senyores que se senten decebudes amb el final escrit pels guionistes.

A Espanya, la polèmica va tenir un segon front. Els problemes d’emissió durant la retransmissió de Cuatro i els subtítols, que molts van trobar defectuosos, han desembocat en el grup "Una manada de monos bizcos retransmitieron el final de Lost en España". Fins ara ha registrat més de 1.300 seguidors, però la xifra no para de créixer. L’experta que va participar en el debat que la cadena va fer després de l’emissió del darrer capítol també té el seu propi grup, però no precisament de fans.

Però al Facebook no només els grups van reflectir que "Perdidos" arribava al final després de sis anys. Molts usuaris van canviar la foto del perfil per homenatjar la sèrie que els ha mantingut en suspens fins al darrer moment. La més usada ha estat el logo octogonal de la Iniciativa Dharma, que inclou un llaç de condol o les lletres "RIP" a sota. Altres usuaris han optat per posar-se de foto de perfil l’ull obert de Jack Shephard, la primera imatge que es va veure de la sèrie.

El capítol final, ja disponible en català

Tot i que amb un lleuger retard respecte a capítols anteriors, aquest doble episodi final ja es pot descarregar al web Lost/Perduts, el pal de paller de la comunitat "lostie" en català, que s’encarrega de subtitular els episodis de la sèrie. Miquel Strubell, un dels responsables del web, destaca que, des que van començar aquesta tasca de subtitulació a la quarta temporada, han aconseguit "una fidelització" de l’audiència i, en la sisena temporada, han arribat a una mitjana de 3.500 descàrregues per capítol. Entre les causes de l’èxit del blog, Strubell cita la presència al Facebook, que ha fet "créixer espectacularment" aquestes descàrregues durant l’últim any.

La notícia al 3cat24 aquí

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s