#pensamentsdesantes V: Mataró Herria, Mataró Hiria

Benvolgut Joan,

Com segur que recordes, cap al final de “La pelota vasca”, l’escriptor Bernardo Atxaga diu que somnia amb “la ciutat basca” (en basc, Euskal Hiria) en comptes del “poble basc” (Euskal Herria). Atxaga diu coses com que “la ciutat no és de ningú i és de tots”, “ningú pot dir que la ciutat és seva perquè va arribar primer”, “una ciutat admet gent molt diversa”, “l’ideal seria que passéssim d’un espai on sembla que hi ha una identitat primera, original, a un espai on hi hagi moltes identitats, entre les quals aquella que jo participo, la basca”*.

Malgrat que seria un disbarat voler traslladar les paraules d’Atxaga a Mataró, trobo que a casa nostra també hi conviuen l’herria i l’hiria, el poble i la ciutat. El vuitè municipi de Catalunya, la capital de comarca de més de 120.000 habitants a vegades és també un lloc on pots sortir al carrer i conèixer-hi pràcticament tothom, com en un poble de menys de 10.000 habitants. I, com tot allò que conforma l’ADN mataroní, això té una plasmació en Les Santes.

Aquestes Santes he tingut la sensació de trobar molta gent a pràcticament tots els actes on he anat. Com si Les Santes contemporànies, que van començar com la festa major del Mataró Herria siguin cada vegada més la festa del Mataró Hiria. Evidentment, el Desvetllament estava ple com un ou, però durant la pujada posterior de la Família Robafaves, que la recordava més minoritària, també vaig perdre el meu grup de gent un parell de vegades. Ahir a la nit al No n’hi ha prou em va semblar (hi va haver gent que em va dir el contrari) que era l’any amb més gent; durant la Passada del dia 27 a la tarda en alguns trams les figures no tenien gaire espai per a bellugar-se. I dels Focs, no cal dir-ne gaire cosa, fa anys que són l’acte de Les Santes que congrega més gent. Fins i tot a la Tarda Guillada, que era el primer any que es feia, vaig haver de fer volta per poder veure els Suc de Taronja (per cert, un grup que era la primera vegada que escoltava en directe i que em va agradar molt) perquè no hi havia manera d’avançar entre el final de La Riera i el començament de la plaça de Santa Anna.

Però encara queden actes de la festa major que són reductes del Mataró poble. Em sembla que tant tu com jo coneixem més de tres quartes parts de la gent que el dia 26 a les dues del migdia aguanta sota un sol de justícia mitja hora de tocs de campanes (perquè és això el que s’hi fa, oi?). A la tornada de la Residència el dia 28 al migdia, amb el xou de les colles en arribar davant de l’Ajuntament, crec que quasi hi ha més gent ballant el “Paquito el Chocolatero” sota la batuta d’en Cugat Comas que no pas entre el públic. La pregunta és: durant quant temps més aquestes trinxeres del Mataró Herria ho continuaran sent? Actes que, fa uns anys, eren relativament minoritaris ara ja són indiscutiblement massius. Al cap i a la fi, això no és altra cosa que una prova més que Les Santes han quallat com la festa de tots els mataronins.

Amb això no pretenc fer cap judici de valor ni donar la raó a l’Atxaga: jo vaig créixer en un poble i el Mataró per on em bellugo és més a prop del poble que de la ciutat, estic enamorat de la sensació de passejar pels mateixos carrers per on passejaven els meus avis i m’encanta escoltar la Georgina Blanch explicant a TV3 que hi ha una botiga que quan hi passes sents l’olor de neules i saber, exactament, de quina olor està parlant.

Que tinguis un molt bon final de Les Santes. Abraçades,

ramon

*Sí, després d’aquest tros és quan Atxaga fa aquell tall impagable en què diu que arribarà un dia que els bascos, en comptes de caminar damunt el terra, ho faran una mica per sobre, levitant uns 20 centímetres.

Actualització:

Podeu llegir la resposta d’en Joan aquí

Deixa un comentari

